Vanliga frågor

08-540 221 40
kundtjanst@smilebutiken.se Trygg E-Handel

  • Årets nätbutik 2018
  • Livstids öppet köp
  • Fri frakt över 700 kr
  • Snabb leverans
Priser inkl. moms

Vanliga frågor

Hur länge har jag öppet köp?

Hos oss har du Livstids Öppet Köp. Livstids Öppet Köp gäller alla varor med undantag för trosor och kalsonger. Varan ska vara i originalskick vid retur. Originalskick innebär att produkten är oanvänd, etiketterna ska sitta på och originalförpackningen ska vara med. Du har självklart rätt att prova produkten.

Vilka betalsätt kan jag välja på?

Inom Sverige går alla betalningar hos Smilebutiken via Klarna. Du kan betala med kontokort, göra en direktbetalning via bankkonto eller betala med faktura.

Betalningar från övriga länder görs med kontokort via DIBS.

Är det säkert att betala med kort?

Alla våra svenska betalningar går via Klarna, här finns en länk till Klarnas köparskydd för konsumenter. 

Internationella kortbetalningar görs via DIBS. 

Vad är leveranstiden?

Leveranstiden är normalt 1-3 arbetsdagar inom Sverige.

För övriga länder är det svårare att ange en exakt leveranstid. 

Vad kostar frakten till mig?

Leveranser inom Sverige kostar 49 kr. Fri frakt på ordrar över 700 kr som skickas till dig!
(Returfrakt se nedan)

Vid utlandsleveranser ser du fraktavgiften när du väljer vilket land du beställer ifrån.

Danmark: 149:-

Finland: 179:-

Storbritannien: 299:-

Tyskland: 299:-

Polen: 299:-

Belgien: 299:-

Estland: 299:-

Nederländerna: 299:-

Lettland: 299:-

Litauen: 299:-

Hur väljer jag storlek?

Vi är återförsäljare av flera olika varumärken. I produkttexten finns oftast en storleksangivelse som hör till märket. Är du osäker så hjälper vi gärna till, kontakta oss på kundtjanst@smilebutiken.se eller slå oss en signal på 08-540 221 40.

Levererar ni utanför Sverige?

Ja, vi levererar även till följande länder: Danmark, Finland (ej Åland), Storbritannien, Tyskland, Polen, Belgien, Estland, Nederländerna, Lettland och Litauen.

Vad innebär hämta på SMILE?

När du lägger din beställning så kan du välja leveransmetoden ”Hämta på SMILE”. Du får ett mail av oss när varorna är redo att hämtas i våran butik på Sågvägen 2 i Åkersberga.

Varför går det inte att lägga en beställning?

Om du har problem med att göra en beställning så skicka gärna ett mail till oss på kundtjanst@smilebutiken.se.

Några av dom vanligaste anledningarna till att du stöter på problem kan vara:

-Om en vara inte går att lägga i varukorgen kan det bero på att storleken är slutsåld, detta ser man genom att symbolen i ”Välj storlek” menyn blir ljusare och inte går att klicka på.

-Om ditt kort nekas kan det vara för att du inte har tillåtit internetköp hos din bank.

Kan jag beställa via telefon eller mail?

Nej, pga. sekretesskäl så kan vi inte godta beställningar via telefon eller mail.

Hur använder jag en rabattkod?

Har du en rabattkod så anger du den i fältet "Ange eventuell rabattkod här" när du befinner dig i kassan. Tryck på "OK" och rabatten kommer dras från din order. Rabattkoder gäller oftast på ordinarie pris.

Vill du vara säker på att inte missa några rabattkoder se till att du är anmäld till vårat nyhetsbrev.

Vart är mitt paket?

När vi bokat ditt paket för leverans med PostNord får du ett leveransbekräftelsemail. Detta mail innehåller din följesedel och här hittar du kollinumret som du använder för att spåra ditt paket.

Om ditt paket verkar ha kommit på villovägar så kontakta oss på kundtjänst så hjälper vi dig. Maila kundtjanst@smilebutiken.se eller ring oss på 08-540 221 40.

Hur vet jag om min order gått igenom?

Så fort din order registrerats i vårt system så får du en orderbekräftelse skickad direkt till den email du angivit. Detta kan ta upp till en timme då transaktionen måste godkännas av din betalningsleverantör.

Om du inte hittar mailet så rekommenderar vi att du kontrollerar att det inte hamnat i din skäppost.

Kan jag avboka eller ändra min order?

Du kan utan kostnad göra ändringar eller avboka din beställning innan vi bokat ditt paket för leverans. Oftast har vi en kort ledtid mellan beställning och paketbokning, så vill du göra en ändring se till att vara snabb. För ändring av beställning kontakta oss på telefon: 08-540 221 40 eller skicka ett mail till kundtjanst@smilebutiken.se.

Om du ångrar din beställning efter att vi har skickat varan så står du för returfrakten. Ett paket som inte hämtas ut hos postombud och därmed går i retur till oss debiteras med 199 kr.

Vart levereras mitt paket?

Mindre försändelser levereras som varubrev och kommer direkt till din postlåda. Större försändelser går som paket och levereras till närmaste PostNord ombud.

Hur gör jag ett byte?

Om du önskar en annan vara lägger du en ny beställning och gör en retur på varan du inte vill.

Hur gör jag en retur?

För att göra en retur så ser du till att returnerade varor är i originalskick, att etiketterna sitter på och originalförpackningen ska vara med.

Förpacka varan på samma sätt som du mottog den.

Bifoga följesedeln i paketet markerad med vilken/vilka varor du skickar tillbaka.

För att underlätta din retur skickar vi med en spårbar, försäkrad och förfrankerad returetikett som är anpassad till ditt pakets storlek. Att utnyttja returetiketten kostar 49:- för varubrev (Posten Varubrev Retur) och 99:- för paket (Return Drop Off). Returkostnaden dras av från beloppet vi betalar tillbaka till dig vid retur. Har vi skickat dig en liten vara med frimärke medföljer ingen returetikett.

Om du inte har kvar din returetikett eller följesedel går det bra att kontakta oss på kundtjanst@smilebutiken.se så mailar vi en kopia.

Du kan självklart välja ett annat retursätt som passar dig bättre, skicka då varan till: SMILE, Sågvägen 2, 18440 Åkersberga.

Det går även jättebra att göra en retur direkt i vår butik i Åkersberga.

Vad händer med min faktura när jag gjort en retur?

Vår hantering av din retur tar ca 7 arbetsdagar. Efter hanteringen av din retur får du en uppdaterad faktura från Klarna via mail. Har du frågor kring din faktura går det alltid bra att kontakta Klarna direkt på 08 120 120 10. 

Vad kostar returen?

Om du använder våra förfrankerade returetiketter så kostar returen 49:- respektive 99:- beroende på paketets storlek.

Du kan även välja ditt eget retursätt, du står då för kostnaden.

Det går även jättebra att göra en kostnadsfri retur i vår butik i Åkersberga.

Vad gör jag om jag fått fel vara?

Om du har fått fel vara i ditt paket så kontakta oss snarast på kundtjanst@smilebutiken.se eller på telefon 08-540 221 40.

Jag har gjort en retur, hur lång tid tar det innan jag får tillbaka mina pengar?

Efter hanteringen av din retur får du en uppdaterad faktura/återbetalningsinformation från Klarna via mail. Vår hantering av din retur tar ca 7 arbetsdagar. Klarna gör sedan en återbetalning eller makulerar din faktura, detta brukar ta max 5 bankdagar.

Hur reklamerar jag en vara?

Om en vara inte uppfyller dina förväntningar så finns vi tillgängliga för att se till att din reklamation går så smidigt som möjligt.

Kontakta oss på kundtjanst@smilebutiken.se med bilder och beskrivning av felet på din vara. Vi återkopplar därefter till dig inom kort med lämplig åtgärd.